De sarbatoarea Botezului Domnului, IPS Mitropolit Daniel a oficiat slujba Sfintei Liturghii la Catedrala mitropolitana din Iasi. In cuvantul de invatatura, IPS Sa a subliniat mai intai principalele intelesuri duhovnicesti ale acestui mare praznic, cunoscut si sub numele de Epifania sau Aratarea Domnului: ‘Sarbatoarea Botezului Domnului si Mantuitorului Iisus Hristos este temelia botezului nostru. Ceea ce ni se arata noua la Botezul Domnului reprezinta izvorul harului si al mantuirii pentru taina Sfantului Botez al nostru, savarsit de catre Biserica pentru dobandirea Imparatiei Cerurilor. Sarbatoarea Epifaniei sau Botezul Domnului este marturisirea in public a adevarului ca Iisus Hristos este Fiul cel vesnic al lui Dumnezeu, devenit Om pentru noi si pentru a noastra mantuire’
IPS Parinte Daniel s-a referit apoi la semnificatiile troparului care este cantat la slujba Botezului Domnului: ‘Aceasta cantare, acest tropar, care arata modul intelegerii sarbatorii, modul duhovnicesc si teologic al intelegerii sarbatorii, ne arata ca de fapt, la Botezul Domnului, la aratarea Lui in public, pentru ca aceasta insemneaza Epifania, aratarea Imparatului in public, in popor, nu era doar aratarea Mantuitorului nostru Iisus Hristos, ci si a Sfintei Treimi, intr-un mod adaptat noua pentru intelegere, si anume in timp ce Dumnezeu Fiul, facut Om pentru oameni, Se boteaza in apele Iordanului, glasul Tatalui Cel vesnic din ceruri a spus: ‘Acesta este Fiul Meu Cel iubit pentru care bine am voit’, iar porumbelul, care reprezinta pe Duhul Sfant, a coborat si a statut deasupra Mantuitorului ca sa arate ca cel care Se boteaza in Iordan este confirmat de catre Duhul Sfant ca fiind Fiul Cel vesnic al lui Dumnezeu.’
IPS Parinte Mitropolit Daniel s-a referit, de asemenea, la importanta botezului pe care fiecare crestin il primeste la scurt timp dupa nastere: ‘Botezul nostru este intrarea noastra in relatie vesnica de viata si iubire vesnica cu Dumnezeu Tatal, Fiul si Duhul Sfant. In limba greaca, botezul insemneaza scufundare, nu stropire, si aceasta scufundare in prezenta iubitoare a lui Dumnezeu Tatal, Fiul si Duhul Sfant, este inceputul unei vieti noi, viata care nu se mai traieste pentru noi insine, in mod egosit, ci viata care se traieste in comuniune cu Dumnezeu. Viata de dinainte de botez este viata traita in relatie cu persoane si lucruri trecatoare si, de aceea, ea nu este mantuitoare, si nici nu este demna suficient de omul nascut sau creat de Dumnezeu dupa chipul Sau cel vesnic, nemuritor. De aceea, prin botez incepe o alta viata, viata vesnica, si anume viata de legatura vie cu Persoanele vesnice ale Sf. Treimi.’
La finalul Sfintei Liturghii, IPS Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, a acordat diploma de onoare ‘Stefan cel Mare si Sfant’ unor profesori de la facultatile din cadrul Universitatii ‘Al. I. Cuza’, din Iasi. Parintele arhimandrit lect. dr. Varlaam Merticariu, vicar administrativ al Arhiepiscopiei Iasilor, a dat citire deciziei de acordare a acestor diplome: ‘Diploma de onoare ‘Stefan cel Mare si Sfant’ se acorda domnului prof dr. Stefan Afloroaei, decanul Facultatii de Filosofie a Universitatii ‘Al. I. Cuza’, din Iasi, domnului prof. univ. dr Constantin Cucos, profesor la Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei din cadrul aceleiasi universitati si director al Departamentului pentru pregatirea procesului didactic, si domnului prof. univ. dr. Nicu Gavriluta, de la Facultatea de Filosofie din Iasi, catedra de Sociologie si Asistenta Sociala, pentru merite deosebite in pastrarea credintei si promovarea culturii crestine’.
In fata Catedralei mitropolitane, IPS Mitropolit Daniel, inconjurat de un sobor de preoti si diaconi, a oficiat slujba aghiazmei mari. In cuvantul de invatatura rostit inaintea inceperii acestui moment, IPS Parinte Daniel a subliniat semnificatiile acestei slujbe: ‘Apa aceasta de la botez este sfintita astazi impreuna cu firea apelor, asa cum spune cantarea ‘Astazi se sfinteste firea apelor’, si prin aceasta Biserica arata ca Mantuitorul Iisus Hristos este preamarit astazi in mod deosebit de intreg universul, de intreg cosmosul pentru ca El a venit sa mantuiasca pe oameni, dar si sa ne pregateasca un cer si un pamant nou. Astazi se sfinteste creatia si se indreapta spre cerul nou si pamantul nou din Imparatia Cerurilor’.
De asemenea, IPS Mitropolit Daniel a vorbit despre importanta pe care o are aghiazma pentru cei credinciosi: ‘Prin aceasta apa sfintita, daca o luam cu credinta si cu evlavie, ne sfintim viata noastra, sufletele si trupurile noastre prin gustarea ei si sfintim casele noastre si tot spatiul in care desfasuram activitati, savarsind fapte bune. Prin aceasta sfintire cu apa sfintita, Biserica Ortodoxa vrea sa arate ca Dumnezeu nu poate fi inchis in biserica, ci este prezent pretutindenea Dumnezeu, si noi nu suntem doar crestini de duminica, ci crestini de toate zilele. Apa sfintita ne aduce aminte ca suntem botezati si suntem crestini, fii ai lui Dumnezeu dupa har, prin iubirea lui cea nesfarsita pentru noi. In al doilea rand, aceasta apa sfintita ne aduce vindecare de boli sufletesti si trupesti. Ea ne vindeca atunci cand ne inmulteste credinta si dragostea fata de Dumnezeu si fata de semenii nostri’.