La Iasi, cea de a doua seara din cadrul Saptamanii de Rugaciune pentru Unitatea Crestinilor s-a desfasurat la Catedrala Romano-Catolica ‘Adormirea Maicii Domnului’.
Slujba a inceput la orele 17.00, odata cu intrarea solemna in biserica a slujitorilor ortodocsi si romano-catolici.
Tema rugaciunii din aceasta seara a fost: ‘Dumnezeu da cresterea’.
Din partea Bisericii Ortodoxe a fost prezent Inalt Prea Sfintitul Daniel – Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, inconjurat de un sobor de preoti si diaconi. Din soborul slujitorilor ortodocsi au facut parte parinti profesori de la Facultatea de Teologie Ortodoxa ‘Dumitru Staniloae’ din Iasi, precum si parinti de la Centrul Eparhial Iasi.
Din partea Bisericii Romano-Catolice au fost prezenti: Prea Sfintitul Petru Gherghel – Episcop Romano-Catolic al Diocezei de Iasi si Prea Sfintitul Aurel Perca – Episcop Auxiliar al Episcopiei Romano-Catolice de Iasi, inconjurati de un sobor de preoti si diaconi. Din soborul slujitorilor romano-catolici au facut parte preoti profesori de la Institutul Teologic Romano-Catolic ‘Sfantul Iosif’ din Iasi, precum si preoti slujitori de la bisericile romano-catolice din oras.
In cuvantul rostit la inceputul slujbei din aceasta seara, Prea Sfintitul Petru Gherghel – Episcop Romano-Catolic de Iasi si-a exprimat bucuria pentru acest prilej deosebit de apropiere in rugaciune a credinciosilor celor doua Biserici surori, Ortodoxa si Romano-Catolica, in fata lui Hristos, Cel Care cheama la unitate pe toti crestinii: ‘Va prezentam gestul nostru de pretuire si de multumire, rugaciunea noastra si dorinta noastra de a implini aceasta misiune pe care o aveti spre slava lui Dumnezeu si spre binele poporului credincios din intreaga Moldova si nu numai. Sa cream un climat care sa fie binecuvantat pentru toti fiii poporului roman. Suntem din nou in rugaciune in aceasta Saptamana de Rugaciune pentru Unitatea Crestinilor, continuand acest act pe care l-am inceput in Catedrala Ortodoxa ‘Sfantul Gheorghe’ – Mitropolia Veche. Ne bucuram sa traim impreuna un astfel de moment pe care il asteptam cu nerabdare an de an si care trebuie sa fie o proiectie pentru intregul an pe care-l traim ca dar al lui Dumnezeu: Rugaciunea comuna.’
Pericopa evanghelica a serii a fost aleasa din Evanghelia Sfantului Luca, fiind, de fapt, Pilda Semanatorului.
Cuvantul de invatatura a fost rostit in aceasta seara de Inalt Prea Sfintitul Daniel – Mitropolitul Moldovei si Bucovinei care a vorbit despre rugaciune si importanta ei in viata crestinilor: ‘Evanghelia referitoare la Pilda Semanatorului ne indeamna la statornicie in cautarea unitatii, atunci cand sunt incercari. Miscarea Ecumenica a aparut ca o necesitate misionara mai ales dupa Primul Razboi Mondial si dupa Al Doilea Razboi Mondial, dupa ce lumea a trecut prin suferinta dezbinarii, fragmentarii, urei si vrajbei intre popoare. La inceput, aceasta redescoperire a vocatiei pentru unitate s-a bucurat de entuziasm. Dupa aceea, fie delasarea, fie comoditatea, fie alte prioritati stabilite au aratat ca nu toti au ramas statornici in cautarea unitatii; unii au obosit, altii s-au plictisit, altii s-au enervat pentru ca nu totul s-a implinit atat de repede cat se credea sau cat se dorea. Statornicia in cautarea unitatii este o virtute, un dar si o datorie a noastra. Evanghelia ne mai arata ca pentru a nu fi innabusiti de alte prioritati trebuie sa fim luptatori, intrucat unitatea se castiga cu efort: prin efortul de a respecta pe celalalt, de a asculta pe celalalt, de a invata de la celalalt, ceea ce ne lipseste, si mai ales de a lucra cu celalalt pentru Cuvantul lui Dumnezeu, pentru fapta cea buna, pentru alinarea suferintei. Deci, acolo unde este statornicie, veghe si impreuna-lucrare, acolo Dumnezeu ajuta, iar frumusetea comuniunii si a unitatii se arata ca dar al lui Dumnezeu, dar si ca efort sau lupta si stradanie a noastra.’
Inalt Prea Sfintitul Parinte Mitropolit Daniel al Moldovei si Bucovinei a talcuit in cadrul cuvantului sau aceasta pilda dandu-i un sens duhovnicesc si un sens referitor la unitatea Bisericii: ‘Evanghelia referitoare la Pilda Semanatorului este deosebit de profunda si deosebit de semnificativa atat pentru viata noastra spirituala de zi cu zi ca si crestini, cat si pentru cultivarea si cresterea noastra spirituala in darul unitatii Bisericii. Mantuitorul Iisus Hristos vorbeste adesea in pilde sau in parabole, dar fara sa le explice El Insusi pe toate. Sunt, insa, unele parabole explicate de El Insusi, asa cum este Parabola Semanatorului care este explicata de Mantuitorul la cererea ucenicilor Sai. Mantuitorul identifica samanta din Evanghelia dupa Luca cu rostirea Cuvantului lui Dumnezeu prin Dumnezeu-Cuvantul, Fiul sau prin Biserica Sa, care este Trupul Sau tainic. Modul in care samanta ajunge in locuri diferite arata diversitatea receptarii Cuvantului lui Dumnezeu. O parte din samanta cade la marginea drumului; o parte din aceasta samanta este calcata in picioare de trecatori, iar o alta parte din aceeasi samanta este mancata de pasarile cerului. In mod surprinzator, Mantuitorul nu se mai refera in explicarea acestei parabole nici cine sunt trecatorii, nici cine sunt pasarile cerului, ci spune: ‘Samanta cazuta la marginea drumului calcata in picioare de catre trecatori sau mancata de pasarile cerului este, de fapt, Cuvantul lui Dumnezeu ascultat de unii oameni, dar furat de diavoli din inima lor.’. Atunci, trecatorii si pasarile nu reprezinta categorii de oameni, din moment ce Mantuitorul se refera la diavoli; reprezinta stari sufletesti pe care le creaza, le inspira diavolul.’
Aplicand parabola la vocatia unitatii crestinilor, Inalt Prea Sfintitul Parinte Mitropolit Daniel a aratat ca: ‘Evanghelia ne indeamna la multa atentie, rabdare si veghere, la statornicie in cautarea unitatii…, la efortul de a lucra impreuna cu ceilalti.’
Inalt Prea Sfintitul Parinte Mitropolit Daniel a pus accentul pe ascultarea cu atentie a Cuvantului lui Dumnezeu si a intelegerii si a implinirii sensului adevarat al acestuia: ‘Cand cineva nu face distinctie intre praful de pe drum si samanta cazuta pe drum arata indiferenta. Cand cineva fura un lucru si deviaza scopul, acel cineva se afla in stare de viclenie, de furt spiritual. Cu alte cuvinte, cand Mantuitorul spune ca diavolul fura Cuvantul lui Dumnezeu din inima celor care au ascultat, inseamna ca diavolul se serveste de doua stari sufletesti pe care le inspira celor care au ascultat Cuvantul lui Dumnezeu ca sa-i deruteze si sa-i devieze de la cultivarea si cresterea Cuvantului in sufletului omului, si anume: indiferenta sau neatentia duhovniceasca, care nu mai distinge intre praful drumului si samanta cazuta pe drum. Deci, prima ispita este crearea in sufletul nostru a indiferentei fata de Cuvantul lui Dumnezeu sau a lipsei de atentie, a nepasarii, a lipsei de discernamant de valori. Cealalta ispita sau stare pe care diavolul o inspira cand il inseala pe om este aceea a vicleniei, stabilind alte prioritati in viata noastra decat Cuvantului lui Dumnezeu.’
In final, Inalt Prea Sfintitul Daniel – Mitropolitul Moldovei si Bucovinei a subliniat importanta Rugaciunii pentru unitate, spunand ca: ‘Rugaciunea pentru unitate este deosebit de necesara. Nu e suficient sa avem gandul cel bun sau discursuri frumoase despre unitate, ci este nevoie de multa rugaciune si de ajutorul lui Dumnezeu pentru vindecarea noastra. In Rugaciunea din aceasta seara s-a aratat si dimensiunea de penitenta, de pocainta a crestinilor pentru ca nu au cultivat totdeauna suficient darul unitatii. Deci, avem nevoie de rugaciune de pocainta, rugaciune de cerere, pentru ca Dumnezeu sa vindece in noi ceea ce este existenta egoista, izolare, indiferenta, orgoliu, dorinta de stapanire sau slava desarta, de superioritate. De aceea, avem nevoie de ajutorul lui Dumnezeu. Mantuitorul Iisus Hristos nu a vorbit despre unitatea Bisericii in predica, ci in rugaciune; inainte de Rastignirea sa, El S-a rugat ca toti sa fie una; intr-un moment grav si inaintea Patimirilor si suferintelor Sale, Mantuitorul a vorbit in stare de rugaciune. Despre unitate stim cat de greu se cultiva si se mentine in aceasta lume fragmentata si marcata de pacat si de forte ale dezbinarii. Toate acestea pot fi rezumate in cuvintele Sfantului Bernard de Clairveaux care a fost considerat de catre patrologii occidentali ca fiind cel de pe urma parinte al Bisericii: Acum raman acestea trei: rugaciunea, cuvantul si fapta; dar cea mai mare dintre toate acestea este rugaciunea, fiindca rugaciunea fierbinte ne daruieste inspiratie pentru cuvantul folositor si putere pentru fapta cea buna..’
Multime de credinciosi ortodocsi si romani-catolici au fost prezenti in aceasta seara la Catedrala Romano-Catolica ‘Adormirea Maicii Domnului’ din Iasi pentru a participa la Rugaciunea comuna, pentru a asculta rugaciunile si indemnurile la conlucrare si dragoste frateasca facute de Inalt Prea Sfintitul Daniel – Mitropolitul Moldovei si Bucovinei si de Prea Sfintitul Petru Gherghel – Episcop Romano-Catolic al Diocezei de Iasi.
Inalt Prea Sfintitul Daniel – Mitropolitul Moldovei si Bucovinei a vorbit, in incheierea omiliei din aceasta seara, despre apropierea spirituala a crestinilor in rugaciune, ca o datorie pe care acestia o au inaintea lui Hristos, Cel Care da cresterea in maturitatea spirituala si cheama la unitate. De asemenea, Inalt Prea Sfintitul Printe Mitropolit Daniel a subliniat cateva dintre cele mai evidente asemanari dintre cele doua Biserici surori, Ortodoxa si Romano-Catolica, dovada a faptului ca Hristos este singura temelie a Bisericii: ‘Doresc sa multumesc Prea Sfintiei Voastre pentru invitatie si pentru tot ceea ce faceti in aceasta parte a Romaniei, cultivand darul unitatii, chemand la unitate si aratand, in acelasi timp, ca unitatea nu este o notiune abstracta, ci este o fratietate, o vecinatate. Vecinatatea, din punct de vedere al constructiilor, se manifesta si ca o apropiere din punct de vedere spiritual intre pastorii si credinciosii celor doua Biserici, Ortodoxa si Romano-Catolica, din Moldova. Faptul ca avem Sfinti comuni in Calendar ne determina sa fim si mai sensibili la chemarea pe care Mantuitorul Iisus Hristos ne-o adreseaza prin Evanghelia Sa si prin slujitorii Bisericii: Toti sa fie una.. Adesea, am auzit la Radio TRINITAS ca in Calendarul Bisericii Romano-Catolice sunt pomeniti o multime de Sfinti care sunt de origine din Biserica de Rasarit, dupa cum si in Calendarul Ortodox sunt pomeniti Sfinti din Biserica Latina: Sfantul Ambrozie de Mediolan,Fericitul Augustin, Sfantul Irineu de Lyon, Sfantul Papa Leon cel Mare. Si Sfintii din Calendarele noastre ne cheama si ne ajuta cu rugaciunile lor sa lucram pentru unitatea crestinilor cea vizibila. Rugam pe Hristos Domnul sa ne daruiasca in continuare dragostea pentru Evanghelie, pentru Biserica, pentru comuniunea frateasca atat in rugaciune, cat si in fapte bune.’
Maine, Rugaciunea comuna se va desfasura de la orele 17.00 la Capela cu hramul ‘Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil’ din cadrul Facultatii de Teologie Ortodoxa ‘Dumitru Staniloae’ din Iasi. Tema aleasa pentru ziua de maine este ‘Hristos este Temelia’, iar
cuvantul de invatatura va fi sustinut de catre Pr.Prof.Dr. Wilhelm Danca – Rector Institutului Teologic Romano-Catolic ‘Sfantul Iosif’ din Iasi.