Prima sambata din postul Sfintelor Pasti poarta denumirea de Sambata Sfantului Teodor. In aceasta zi, pe langa oficierea Sfintei Liturghii, sunt aduse in biserici, spre binecuvantare, colive. Obiceiul dateaza inca de la sfarsitul secolului al IV-lea, cand Sf. Mucenic Teodor s-a aratat in vis si la indemnat pe arhiepiscopul Eudoxie al Constantinopolului sa fiarba grau si sa il distribuie locuitorilor. Mai multe amanunte despre semnificatiile Sambetei Sf. Teodor ne-a oferit pr. Constantin Muha, director al Seminarului Teologic Liceal Ortodox ‘Sf. Ioan Iacob’ din Dorohoi: ‘Referitor la Sambata Sf. Teodor Tiron exista istorisirea atribuita patriarhului Nectarie al Constantinopolului privitoare la minunea inmultirii graului fiert si a salvarii crestinilor din Constantinopol de la inchinarea la idoli prin inchinarea de alimente stropite cu sange de la animale jertfite idolilor. Istorisirea ca atare se refera la faptul ca Iulian Apostatul, imparatul trecut la religia pagana, a incercat sa-i aduca pe crestini la religia pagana. A vrut sa ii intineze in ascuns si a poruncit prefectului cetatii sa culeaga toate alimentele din piata si sa puna alte alimente pentru a le cumpara crestinii, stropite cu sange de la jertfele idolilor. Nimeni nu stia de acest lucru, insa Dumnezeu a trimis la Eudoxie, arhiereul cetatii intre anii 360 – 369, in vis, pe mucenicul Teodor Tiron, care ii spune acestuia sa adune poporul si sa-i spuna despre dorinta imparatului, si sa nu cumpere nimic din cele care sunt puse in piata. Atunci s-a facut coliva din grau fiert cu care tot poporul s-a indestulat si astfel au scapat de intinarea prin consumarea alimentelor inchinate idolilor’.
De asemenea, parintele director Constantin Muha ne-a vorbit si despre specificul liturgic al zilei de astazi: ‘Sambata Sf. Teodor Tiron e o dubla sarbatoare: una a incheierii saptamanii duhovnicesti, iar alta e sarbatoarea Sf. Mucenic Teodor Tiron. Tipiconal, apare acum, la Utrenie, ‘Dumnezeu este Domnul’, deci nu se canta ‘Aliluia’, cu toate ca este o sambata inchinata mortilor. Pe de alta parte, avem memoria colectiva consacrata sfintilor martiri si apare specificarea minunii Sf. Teodor Tiron tocmai pentru a ne da putere pe calea postului, pentru ca acum apare si canonul Sf. Ioan Damaschin, scris pentru aceasta sambata speciala, in care preaslavim minunea care s-a intamplat. Vremea postului e vremea imbogatirii duhovnicesti, deci nu este o vreme de saracire, de povara, ci este o vreme a intaririi in credinta si nadejde’.